Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Dowiedz się więcej o ciasteczkach cookie klikając tutaj

Czas wyczekiwania

24-02-2016 23:09 | Autor: Motowoj
Już niemal ostatnie godziny dzielą nas od ogłoszenia wyników corocznego konkursu na europejski samochód roku. Jak zwykle ostateczny werdykt poznamy w przeddzień wiosennych targów motoryzacyjnych w Genewie, w tym roku w dniu 29 lutego. Wtedy to właśnie dowiemy się, który z modeli stanie na najwyższym stopniu podium konkursu i będzie „panował” przez najbliższy rok. Staną się też znane nazwy pozostałych finalistów, ale wiemy z historii, że w pamięci pozostają głównie „imiona” zwycięzców.

Tegoroczny konkurs europejski „COTY” (Car Of The Year) okazał się pasjonujący nie tylko za sprawą samych kandydatów. Wbrew oczekiwaniom, nie zakwalifikowało się do niego kilka bardzo emocjonujących modeli. W tym roku jury konkursu przegłosowało istotne poprawki do regulaminu, m. in. tę polegającą na usunięciu zapisu o wymogu sprzedaży danego modelu w ilości powyżej 5000 sztuk. W zamyśle, zmiana ta miała umożliwić realną walkę o laury w konkursie producentom aut niszowych, co dało w tym roku szansę na powalczenie takim perłom jak choćby Ferrari 488 GTB, czy McLaren 675LT. Ostatecznie jednak do tego nie doszło, gdyż ich producenci zrezygnowali z uczestnictwa. Niemałe grono osób upatrywało z kolei pewniaka do tytułu w wodorowym modelu Toyoty – Mirai, ale jej udział, niestety, okazał się niemożliwy z powodu treści innego zapisu, mówiącego o wymogu oferowania modelu na przynajmniej pięciu europejskich rynkach. Szkoda. Aktualnie wciąż panujący, ubiegłoroczny zwycięzca konkursu "Car of the Year", Volkswagen Passat B8, ostatecznie przekaże koronę jednemu z modeli: Audi A4, BMW Serii 7, Jaguar XE, Mazda MX-5, Opel Astra V, Skoda Superb, Volvo XC90. Ależ byłaby to sensacja, gdyby wygrała Skoda, która bierze również udział w konkursie światowym!

Nie mniej pasjonujące wydają się właśnie wybory światowego samochodu roku w konkursie „WCOTY” (World Car Of The Year). Na naszym kontynencie skupiamy się głównie na wyborach europejskich, ale przyznać trzeba, że światowa motoryzacja z jeszcze większą atencją wyczekuje wyników globalnych. Konkurs wydaje się o tyle ciekawszy, że oprócz nagrody głównej przyznawane są także dodatkowe wyróżnienia w kategoriach: designu, osiągów i ekologii. Nazwy zwycięzców poznamy 24 marca, podczas salonu „New York International Motor Show”.

Ostatnio szeroka publiczność internetowa wybierała też swojego faworyta w głosowaniu na "Najpiękniejszy Samochód Roku". Tym razem, głosami ponad 125 000 internautów, 26 stycznia, podczas Międzynarodowego Festiwalu Motoryzacji w Paryżu, nagroda powędrowała do marki Renault, która została doceniona za stylistykę modelu Talisman. Francuskie auto wygrało z nie mniej interesującymi stylistycznie modelami: Infiniti Q30, Jaguar F-Pace, Mazda CX-3, Mercedes Klasy C Coupe oraz GLC oraz MINI Clubman. W poprzedniej edycji tegoż plebiscytu pierwsze miejsce zapewnił sobie Jaguar XE, zaś przed dwoma laty zwyciężyło Alfa Romeo 4C.

„Best Cars” to inny, bodaj największy plebiscyt motoryzacyjny w Europie. Już od 40 lat (a w Polsce od 22), czytelnicy pisma „Auto Motor i Sport”, w 11 krajach Europy, wybierają najlepsze samochody i odpowiadają na pytania dotyczące motoryzacyjnych upodobań. W konkursie tym decyduje niezawodność modelu, jakości serwisu oraz użyte rozwiązania techniczne. Tym razem, ponad 170 000 osób, wybierało najlepsze swoim zdaniem auta spośród 364 modeli, produkowanych seryjnie i oferowanych w oficjalnej sieci sprzedaży w Europie. Dla ułatwienia wszystkie modele podzielono na 11 klas, a o kolejności miejsc w każdej z kategorii decydował procent głosów oddanych na dany model. Z racji dużej liczby kategorii i zróżnicowaniu wyników w poszczególnych krajach wspomnę jedynie o zwycięstwie Fiata 500 w polskiej edycji plebiscytu, w kategorii samochodów najmniejszych.

Jeszcze innym konkursem były wybory „Samochodu Roku 2016” miesięcznika „Playboy”. Tym razem na największą liczbę głosów jurorów zasłużył Jaguar F-Pace, pierwszy crossover brytyjskiej marki. Ten prestiżowy tytuł przyznawany jest corocznie najbardziej luksusowym markom, słynącym z zaawansowanej technologii, nowoczesnego wzornictwa, dbałości o bezpieczeństwo użytkowników oraz ochronę środowiska.

Pewną ciekawostką jest tegoroczny wynik w internetowym konkursie na „Używany Samochód Roku” organizowanym przez portal aukcyjny Otomoto. W tym roku pierwsze miejsce niespodziewanie zajęło Audi A4, detronizując tym samym wieloletniego lidera rankingu – Volkswagena Golfa, który zwyciężał niezawodnie przez cztery lata. Najbardziej poszukiwaną wersją Audi A4 okazał się sedan generacji B6 z lat 2000 – 2004, wyposażony w silnik diesla. W 2015 roku „król kompaktów” zajął miejsce trzecie.

Na zakończenie wspomnę o listopadowym rozstrzygnięciu w "China Car of the Year 2015". Po raz pierwszy nagrodę główną konkursu zdobył model z Chin, Geely GC9. Wyboru dokonywało jury złożone z 22 dziennikarzy motoryzacyjnych i specjalistów, którzy oceniali łącznie 140 modeli startujących w rywalizacji. Nazwy zwycięzców w poszczególnych kategoriach ogłoszono podczas targów motoryzacyjnych „Guangzhou Auto Show”, a lista pozostałych triumfatorów wygląda następująco: Mercedes-AMG GT S (design), Ferrari 488 GTB (osiągi), Lexus NX 300h (ekologia), Volvo XC90 (SUV-y).

Jak to mówią, co kraj, to obyczaj. Do naszych, europejskich wyborów, powrócę zapewne w MOTO-PASSIE już za tydzień...

Wróć