Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Dowiedz się więcej o ciasteczkach cookie klikając tutaj

Co ze szkołami po reformie systemu oświaty?

11-01-2017 21:21 | Autor: Rafał Kos
Rozmawiamy z zastępcą burmistrza Ursynowa Wojciechem Matyjasiakiem.

RAFAŁ KOS: Panie Burmistrzu, czy Ursynów jest gotowy na przygotowaną przez Ministerstwo Edukacji Narodowej reformę systemu oświaty?

WOJCIECH MATYJASIAK: Tak, jesteśmy przygotowani do wprowadzenia w życie rządowej reformy w tym sensie, że wiemy, które gimnazja trzeba będzie włączyć do struktury sąsiednich szkół podstawowych, a które można przekształcić w nową szkołę podstawową, czy nowe liceum ogólnokształcące. Przypomnijmy, że w efekcie realizacji tej reformy – w nową szkołę podstawową zostanie przekształcone Gimnazjum nr 91 przy ul. Kajakowej, a w nowe liceum ogólnokształcące (z oddziałami dwujęzycznymi) –  Gimnazjum nr 93 przy ul. Szolc-Rogozińskiego. Wiemy też, jak zmienić granice obwodów istniejących szkół, by uczniowie przyszłych 8-letnich szkół podstawowych pomieścili się jakoś w budynkach oświatowych funkcjonujących obecnie, jako szkoły 6-letnie z oddziałami przedszkolnymi (tzw. zerówkami). Wiemy też, jak możemy rozlokować poszczególne oddziały klas siódmych i ósmych w okresie przejściowym (do zakończenia nauki przez uczniów oddziałów gimnazjalnych) oraz w których szkołach podstawowych przeprowadzimy rekrutację do klas siódmych dwujęzycznych. A rekrutacja do klas siódmych dwujęzycznych, w których zajęcia z kilku przedmiotów będą się odbywały w języku obcym, zostanie przeprowadzona w tym roku w SP 323 przy ul. Hirszfelda – do klas z językiem angielskim, SP 303 przy ul. Koncertowej – z niemieckim) i SP 318 przy ul. Teligi – z hiszpańskim). Nasze propozycje w tym zakresie powinny zostać zatwierdzone na sesji Rady m. st. Warszawy w dniu 19 stycznia. Mamy też rozeznanie, w których szkołach moglibyśmy prowadzić więcej oddziałów sportowych, a w których należy zaproponować możliwość rozszerzenia zajęć WF w konkretnych dyscyplinach, choć dyskusja w tej sprawie nie jest jeszcze zakończona.

Gdy chodzi o koszty wprowadzenia reformy na Ursynowie, wiemy już, jakie środki uzyskamy z budżetu miasta na przygotowanie szkół do realizacji w poszczególnych obiektach innego niż obecnie zakresu zadań edukacyjnych – na przykład środki na adaptacje istniejących pomieszczeń dla innych funkcji lub innych grup wiekowych uczniów, w tym świetlic, bibliotek, stołówek, toalet, na zakup wyposażenia do pracowni fizycznych i chemicznych. Mamy też rozeznanie, na co należy wydać te środki w pierwszej kolejności.

Największą niewiadomą, gdy chodzi o skutki reformy w ursynowskich gimnazjach, są decyzje nauczycieli, z których większość w okresie najbliższych 3 lat znajdzie się w sytuacji konieczności zmiany miejsca pracy. W oświacie tzw. ruch kadrowy odbywa się co roku w maju i dopiero w czerwcu będzie można coś więcej na ten temat powiedzieć. Wobec powyższego nie możemy jeszcze znać łącznych wydatków, które poniesiemy na odprawy dla zwalnianych nauczycieli.

Jak w 2016 roku wypadła ursynowska młodzież na tle swoich rówieśników z innych dzielnic?

Generalnie – możemy być zadowoleni z wyników w nauce uzyskanych przez uczniów ursynowskich szkół w roku szkolnym 2015/2016 – zwłaszcza szkół podstawowych i gimnazjów. Nasze przedszkola i szkoły dają solidny fundament dla kolejnych etapów edukacji.  W testach szóstoklasistów uczniowie ursynowskich publicznych szkół podstawowych wypadli – tradycyjnie – najlepiej ze wszystkich dzielnic Warszawy.  Natomiast wyniki z egzaminu gimnazjalnego sytuują najmłodszy rocznik absolwentów publicznych gimnazjów na następujących pozycjach:

– na pierwszym miejscu w Warszawie z historii i wiedzy o społeczeństwie, tu średnia ze wszystkich wyników – 69,6%;

na drugim miejscu z matematyki – 68% – i przedmiotów przyrodniczych – 65,6%; na trzecim miejscu z języka angielskiego, zarówno na poziomie podstawowym – 85,4%, jak i rozszerzonym – 72,1% oraz powyżej średniej dla Warszawy z języka polskiego – 80,8%.

Warto też przypomnieć wyniki sportowe uzyskane przez nas w roku szkolnym 2015/2016 w Warszawskiej Olimpiadzie Młodzieży, gdzie uczniowie ursynowskich szkół podstawowych w końcowym rankingu dzielnic po raz pierwszy wywalczyli dla Ursynowa miejsce pierwsze, a uczniowie gimnazjów – po raz kolejny miejsce drugie.

A jakie osiągnięcia młodzieży z Ursynowa w 2016 roku uważa Pan za warte uwagi?

Bardzo ważne są wyniki uzyskane przez naszych uczniów w ogólnopolskich olimpiadach przedmiotowych i konkursach kuratoryjnych. Długo by wymieniać sukcesy uczniów poszczególnych szkół podstawowych, gimnazjów i liceów – skoncentrujmy się więc na gimnazjalistach i licealistach.

Wśród gimnazjalistów najwięcej sukcesów w konkursach mieli uczniowie z dwóch szkół publicznych – Gimnazjum nr 95 im. Ignacego Jana Paderewskiego przy ul. Lokajskiego i Gimnazjum nr 93 im. Księżnej Izabeli Czartoryskiej przy ul. Szolc-Rogozińskiego oraz dwóch gimnazjów niepublicznych – Fundacji „Primus” i „Przymierza Rodzin”. Pozostałe gimnazja publiczne też miały wielu laureatów.

Jeśli chodzi o naszych licealistów – w LXX LO im. Aleksandra Kamińskiego nagrody dyrektora szkoły za wyniki w nauce za rok szkolny 2015/2016 otrzymało 60 uczniów. Dwóch uczniów z tej szkoły otrzymało wyróżnienia w Międzynarodowym Konkursie Matematycznym „Kangur”, trzech – w Ogólnopolskim Konkursie Chemicznym „Alchemik”, a jeden – wynik bardzo dobry w Konkursie Języka Angielskiego „Fox”. W związku z wyróżniającymi wynikami w nauce dwóch naszych licealistów – z LXIII LO im. L. Kossutha i z LXX LO im. A. Kamińskiego – otrzymało  Nagrody prezesa Rady Ministrów, a jeden – z CIX LO im. H. Modrzejewskiej – stypendium premiera.

Gdy chodzi o rywalizację sportową w ramach Warszawskiej Olimpiady Młodzieży, to na poziomie uczniów klas piątych i szóstych szkół podstawowych ucieszyliśmy się przede wszystkim ze złotego medalu w wieloboju łyżwiarskim chłopców „Złoty krążek”, zdobytego przez uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 112 Przymierza Rodzin przy ul. Grzegorzewskiej oraz z czterech srebrnych medali zdobytych w następujących dyscyplinach sportu: w mini-siatkówce dziewcząt – przez uczennice ze Szkoły Podstawowej nr 81 przy ul. Puszczyka, w badmintonie chłopców – przez uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 319 przy ul. ZWM, w sztafetowych biegach przełajowych dziewcząt – przez uczennice ze Szkoły Podstawowej nr 322 przy ul. Dembowskiego oraz w mini-piłce ręcznej chłopców – przez uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 336 przy ul. Małcużyńskiego.

Do naszego sukcesu w klasyfikacji gimnazjów przyczyniło się przede wszystkim Gimnazjum nr 92 przy ul. Koncertowej, którego uczniowie zajęli drugie miejsce w klasyfikacji końcowej warszawskich gimnazjów, zdobywając złote medale w badmintonie dziewcząt i tenisie stołowym chłopców, srebrne w sztafetowych biegach przełajowych dziewcząt, pływaniu dziewcząt i piłce nożnej chłopców oraz brązowe w dwuboju nowoczesnym dziewcząt, sztafetowych biegach przełajowych chłopców i koszykówce chłopców.

W rywalizacji szkół ponadgimnazjalnych szczególnie cieszy trzecie miejsce w klasyfikacji końcowej warszawskich szkół wywalczone przez uczniów z LXX LO im. Aleksandra Kamińskiego przy ul. Dembowskiego, którzy zdobyli m. in. srebrny medal w siatkówce chłopców, wywalczyli czwarte miejsce w koszykówce dziewcząt i piąte w indywidualnych biegach przełajowych dziewcząt.

Jakie inwestycje oświatowe udało się zrealizować w ubiegłym roku?

Najważniejszymi zadaniami inwestycyjnymi, zrealizowanymi w minionym roku, była rozbudowa i modernizacja 4 budynków oświatowych: Szkoły Podstawowej nr 319 przy ul. ZWM, Szkoły Podstawowej nr 343 przy ul. Kopcińskiego, Przedszkola nr 283 przy ul. Puszczyka i Przedszkola nr 385 przy ul. ZWM. W SP 319 powstało 5 dodatkowych sal dydaktycznych, dodatkowe korytarze i toalety. Ponadto znacznie powiększono i zmodernizowano istniejącą stołówkę i szatnię szkolną – jest nowa posadzka i stolarka okienna, odmalowano ściany, a do tego dochhodzi system wentylacji mechanicznej forum szkolnego. W SP 343 powstała duża świetlica szkolna, dodatkowa sala dydaktyczna, łazienki i dodatkowe pomieszczenie administracyjne. Ponadto zmodernizowano 3 sale dydaktyczne – chodzi o wymianę posadzki, stolarki okiennej, ogrzewanie, odmalowanie ścian). W Przedszkolu nr 283 przybyła dodatkowa sala dydaktyczna i łazienka, kilka mniejszych pomieszczeń o różnych funkcjach. Ponadto powiększono i odnowiono szatnię i jedną z sal dydaktycznych. Natomiast w Przedszkolu nr 385 trwają aktualnie czynności odbioru robót – w wyniku rozbudowy ta placówka również zostanie wyposażona w kolejną salę dydaktyczną i inne nowe pomieszczenia. Dodam, że w ramach zadań finansowanych z budżetu partycypacyjnego w minionym roku przy Szkole Podstawowej nr 303 przy ul. Koncertowej został wybudowany duży zespół boisk sportowych.

Należy też wspomnieć, że w dużym stopniu jest już zaawansowana rozbudowa kolejnego obiektu oświatowego na Ursynowie – szkoły Podstawowej nr 96 przy ul. Sarabandy. W miejscu małej sali gimnastycznej o powierzchni 168 m2, która została wyburzona, zbudowano w stanie surowym konstrukcję nowej hali sportowej o powierzchni 288 metrów kw. z zapleczem sportowym, przy której znajdą się dwie przebieralnie i pokój trenera z zapleczami sanitarnymi oraz magazyn sprzętu sportowego. Prace instalacyjne i wyposażeniowe w tym obiekcie będą prowadzone w roku 2017. Ponadto zrealizowano już zdecydowaną większość planowanych robót dodatkowych, polegających na odnowieniu szeregu pomieszczeń w głównym budynku szkoły, takich jak renowacja korytarzy, klatek schodowych, świetlicy szkolnej, jadalni i kuchni szkolnej z zapleczem.

Na koniec chciałbym przypomnieć o kilku zadaniach inwestycyjnych rozpoczętych w roku 2016, takich jak rozbudowa SP 100 przy ul. Tanecznej, rozbudowa SP 310 przy ul. Hawajskiej i rozbudowa SP 318 przy ul. Teligi – przy każdym z tych obiektów prace budowlane już ruszyły. Jest też wykonywana dokumentacja projektowa dla rozbudowy SP 303 przy ul. Koncertowej i SP 323 przy ul. Hirszfelda.

W urzędzie nadzoruje Pan wydział zajmujący się obsługą mieszkańców co zmieniło się w 2016 roku?

W minionym roku najważniejszą zmianą w sali obsługi mieszkańców było uruchomienie dodatkowego stanowiska do przyjmowania wniosków o ustalenie prawa do świadczenia wychowawczego tzw. 500 plus. Wizytę w celu złożenia takiego wniosku można, podobnie jak w przypadku wniosków w innych sprawach, umówić poprzez internet za pośrednictwem strony www.ursynow.pl wybierając w zakładce „załatw sprawę” opcję „umów wizytę”.  Poza tym, w związku z przeniesieniem siedziby Straży Miejskiej z Ursynowa na Wilanów, w każdy poniedziałek w godz. 12:00-18:00 w Wydziale Obsługi Mieszkańców uruchomiono dyżury Straży Miejskiej, co znacznie ułatwia mieszkańcom Dzielnicy kontakt z tą instytucją.

Na uwagę zasługuje jeszcze jedno udogodnienie – dla osób niewidomych i niedowidzących: sale obsługi na parterze i I piętrze zostały wyposażone w dotykowe tablice tyflograficzne i oznakowanie na posadzce (wypukłe znaki) ułatwiające tym osobom poruszanie się po obu salach przy załatwianiu spraw.

Na koniec pytanie o to, czy w Pana ocenie jest coś, co można jeszcze poprawić lub nad czym warto popracować?

Jeśli chodzi o obsługę mieszkańców, należałoby jak najszybciej wprowadzić możliwość załatwiania spraw w Urzędzie online – wymaga to oczywiście przygotowania nowego systemu obsługi.

Gdy myślimy o ursynowskiej oświacie, przydałoby się na Ursynowie kilka dodatkowych przedszkoli publicznych. Dlaczego? Począwszy od roku 2017 wszystkie gminy w Polsce mają obowiązek zapewnić miejsca w przedszkolach również dla dzieci 3-letnich. Gdyby dzieci 6-letnie były nadal objęte obowiązkiem szkolnym, jak w roku 2015, problemu z miejscami w przedszkolach dla 3-latków by nie było.  Skoro jednak nowy rząd przesunął obowiązek szkolny z 6-latków na 7-latki, większość 6-latków we wrześniu nie poszła do pierwszej klasy i tak będzie zapewne co roku. W wyniku tej decyzji przedszkola z placówek o 3-letnim cyklu edukacji muszą zostać przekształcone w placówki o 4-letnim cyklu.  Oznacza to, że liczba miejsc w przedszkolach powinna się zwiększyć skokowo nawet o 30%, jeśli do tej pory w danej gminie przedszkola publiczne 3-latków w ogóle nie przyjmowały. My we wrześniu oferowaliśmy przyjęcie do ursynowskich przedszkoli publicznych wszystkich chętnych 3-latków, ale tylko dlatego, że we wszystkich szkołach podstawowych utworzyliśmy dla 6-latków oddziały przedszkolne, tzw. zerówki i prosiliśmy rodziców, by zapisali do nich swoje dzieci, co się na szczęście stało. Tymczasem w roku 2017 w większości ursynowskich szkół rekrutacji do zerówek nie będzie, bo dzieci po klasie szóstej nie odejdą ze szkoły do gimnazjum i nie zwolnią miejsc dla kolejnego rocznika. Tak więc potrzebujemy dużo więcej sal dydaktycznych dla oddziałów przedszkolnych i próbujemy ten problem na różne sposoby rozwiązać. Wkrótce okaże się, czy ursynowskie przedszkola niepubliczne będą w stanie w istotny sposób zwiększyć swoją ofertę, przekazując część miejsc do rekrutacji w systemie przedszkoli publicznych.

Wróć