Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Dowiedz się więcej o ciasteczkach cookie klikając tutaj

Co przy Spornej jest bezsporne

09-03-2016 23:25 | Autor: Paweł Lenarczyk
Walka o wiadukt nad S-7 na przedłużeniu ul. Spornej trwa. W zeszłym roku wszystko zaczęło się – mimo że temat ten już kilkakrotnie gościł na różnych posiedzeniach komisji – od czerwcowej Komisji Zielonego Ursynowa, na którą zaprosiłem przedstawicieli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Na tym spotkaniu dowiedzieliśmy się, że ul. Baletową będzie można przejechać nad trasą S-7, zaś wiadukt nad S-7 wzdłuż ul. Spornej będzie wymazany z planów GDDKiA.

Tylko przypomnę, że początkowo GDDKiA chciała wybudować właśnie wiadukt wzdłuż ul. Spornej, a ul. Baletowa miała być ulicą "ślepą". Później było mojego autorstwa stanowisko skierowane przez radę Dzielnicy Ursynów do GDDKiA popierające przywrócenie wiaduktu nad S-7 – przedłużenia ul. Spornej. We wrześniu 2015 zorganizowałem kolejną Komisję Zielonego Ursynowa m. in. w sprawie wsparcia władz Ursynowa dla przywrócenia wiaduktu wzdłuż Spornej. Zamiast wsparcia, mieszkańcy otrzymali plądrowanie szaf Urzędu Dzielnicy w celu szukania winnego likwidacji wiaduktu wzdłuż ul. Spornej. Szkoda, bo od władz Ursynowa – jakiekolwiek one byłyby – oczekuję, że będą stały murem za sprawami mieszkańców dzielnicy i wspólnie będziemy się zastanawiali, co zrobić, aby poprawić funkcjonowanie naszej dzielnicy. Tym razem władze dzielnicowe wybrały wariant „nieangażowania się”. Może gdyby, to była sprawa, którą by firmowałby radny PO… W każdym razie taki sposób myślenia jest mi obcy.

We wrześniu 2015 wysłaliśmy wraz z radnym Leszkiem Lenarczykiem pisma do ówczesnego wicepremiera Janusza Piechocińskiego (PSL) i posła Marcina Kierwińskiego (PO) w sprawie podjęcia wszystkich niezbędnych działań zmierzających do budowy wiaduktu WD-1 nad trasą S-7 i linią kolejową nr 8 w ciągu ul. Spornej. Nie otrzymaliśmy od nich żadnej odpowiedzi. Było to przed wyborami do parlamentu. Janusz Piechociński jako szef partii ludowców nie został wybrany na kolejną kadencję z okręgu podwarszawskiego, a poseł Marcin Kierwiński (szef ursynowskiego koła PO) zasiada dziś w ławach opozycji.

Pod koniec grudnia 2015, już po wyborach do parlamentu, postanowiliśmy wystosować podobny apel do posła Jarosława Krajewskiego (PiS). W efekcie naszej prośby została wystosowana interpelacja poselska do ministra infrastruktury i budownictwa, dotycząca budowy południowej obwodnicy Warszawy, trasy S-7 oraz wiaduktu na przedłużeniu Spornej. Można więc? Można!

Nie wiem, czy uda się nam przywrócić budowę tego wiaduktu nad trasą S-7, ale bardzo sobie cenię ludzi, którym się chce i tym bardziej dziękuję Panu posłowi Jarosławowi Krajewskiemu za pomoc i wsparcie, jakiego udzielił mieszkańcom Ursynowa w tych sprawach. Interpelacja porusza również wątki, którymi Nasz Ursynów się interesuje od dłuższego czasu, tj. przyszłą lokalizacją „Bazarku na Dołku”, na miejscu którego zlokalizowane będzie zaplecze budowy drogi ekspresowej S2 – południowej obwodnicy Warszawy. Chcemy wiedzieć, czy po zakończeniu budowy drogi ekspresowej S2 południowej obwodnicy Warszawy planowane jest stworzenie parku komunikacyjnego położonego nad tunelem w liniach rozgraniczających POW? Mamy nadzieję, że w niedługim czasie przekażemy mieszkańcom dobrą odpowiedź na powyższe kwestie.

Interpelacja poselska nr 1344 ws. Południowej Obwodnicy Warszawy i wiaduktu nad S-7 na przedłużeniu ul. Spornej (fragmenty):

 „Zgłaszający: Jarosław Krajewski; dnia: 24-02-2016:

„Budowa dróg ekspresowych w Warszawie, w tym tras S2 (na odcinku węzeł „Puławska” - węzeł „Lubelska”) oraz S7 (na odcinku „Bemowo” - „Czosnów”), jest niezwykle ważną inwestycją z punktu widzenia ruchu zarówno tranzytowego jak i lokalnego. Trasy te stanowić będą część tzw. ringu warszawskiego. Realizacja inwestycji zdecydowanie przyczyni się do poprawy komunikacji pomiędzy dzielnicami Warszawy oraz ułatwi dojazd do Lotniska Chopina na Okęciu zarówno od strony północnej, jak i wschodniej.

Ze względu na istniejący układ urbanistyczno-topograficzny inwestycja na odcinku „Puławska” - „Lubelska” napotyka wiele trudności. Na 19,5 kilometrowym odcinku trasy najważniejsze wyzwania inwestycyjne stanowić będą tunel pod Ursynowem o długości ponad 2600 metrów oraz estakady w Mazowieckim Parku Krajobrazowym.

Mieszkańcy Ursynowa, którzy zgłosili się do mojego biura poselskiego, są zaniepokojeni, że w związku z realizacją inwestycji w rejonie ich miejsca zamieszkania mogą napotkać trudności związane z codziennym funkcjonowaniem. Wyrażają również obawę co do późniejszego zagospodarowania przestrzeni nad tunelem. Wobec tego zwracam się do Pana Ministra z następującymi pytaniami:

1. Istnienie „Bazarku na Dołku” jest niezwykle ważne dla mieszkańców Ursynowa. Odgrywa on znaczącą rolę w życiu lokalnej społeczności i jest on bardzo popularnym miejscem na mapie dzielnicy. W związku z budową drogi ekspresowej S2 południowej obwodnicy Warszawy nie będzie możliwe istnienie targowiska w czasie trwania inwestycji w obecnej lokalizacji (zostało to potwierdzone odpowiedzią GDDKiA do Rady Dzielnicy Ursynów w dniu 12 lipca 2013 r.). Jedną z lokalizacji tymczasowego umiejscowienia bazarku jest rozpatrywane miejsce w sąsiedztwie bloków przy ul. Polaka (działki nr ew. 7/5 i 7/6 z obrębu 1-10-27, obecnie pętla autobusowa). Z uwagi na to, że jest to miejsce, które będzie znajdowało się bezpośrednio przy realizowanej inwestycji, chciałbym poznać Państwa stanowisko – czy ze względu na bezpieczeństwo będzie możliwe przeniesienie targowiska do wyżej wymienionej lokalizacji?

2. W których miejscach zostaną zlokalizowane zaplecza budowy drogi ekspresowej S2 południowej obwodnicy Warszawy?

3. Budowa drogi ekspresowej S2 południowej obwodnicy Warszawy będzie powodowała wiele tymczasowych utrudnień dla mieszkańców. Dlatego proszę o udzielenie odpowiedzi na pytanie: jakie działania zostaną podjęte przez GDDKiA oraz wykonawcę w celu zapewnienia mieszkańcom szczegółowych informacji na temat inwestycji? Czy znany jest już szczegółowy harmonogram prac dla trzech etapów budowy S2 – południowej obwodnicy Warszawy? Gdzie będą znajdowały się wjazdy i wyjazdy na budowę południowej obwodnicy Warszawy? W jaki sposób będą zorganizowane ewentualne objazdy?

4. Czy po zakończeniu budowy drogi ekspresowej S2 południowej obwodnicy Warszawy planowane jest stworzenie parku komunikacyjnego położonego nad tunelem w liniach rozgraniczających POW? Jest to postulat szeroko popierany przez mieszkańców (m. in. zbudowanie drogi rowerowej na całej długości trasy połączonej z istniejącym systemem dróg rowerowych; ścieżka biegowa na całej długości trasy, ścieżka spacerowa, skatepark, place zabaw dla różnych grup wiekowych dzieci, miejsca do ćwiczeń dla młodzieży, dorosłych i seniorów, etc.). Czy za to zadanie będzie odpowiadała GDDKiA czy m. st. Warszawa?

5. W jaki sposób mierzona będzie jakość powietrza przy wylotach tunelu? Jaki system wentylacji zostanie zastosowany przez wykonawcę w celu zapewnienia ochrony zdrowia mieszkańców Ursynowa, ze szczególnym uwzględnieniem nieruchomości położonych w bezpośrednim sąsiedztwie tunelu?

[…]

W związku z licznymi sygnałami od mieszkańców oraz samorządowców dzielnicy Ursynów, zwracam się z uprzejmą prośbą do GDDKiA o przedstawienie szczegółowych informacji w sprawie możliwości budowy wiaduktu WD-1 na przedłużeniu ul. Spornej nad torami kolei radomskiej i przyszłą trasą S7 w stronę Krakowa.

Z uzyskanych przeze mnie informacji wynika, że budowa tego wiaduktu jest bardzo oczekiwana przez mieszkańców tzw. Zielonego Ursynowa i terenów graniczących z m. st. Warszawa (Dawidy Bankowe, Raszyn, Lesznowola).

Rada Dzielnicy Ursynów już dwukrotnie (26.06.2014 i 17.06.2015) podejmowała stanowiska w sprawie budowy wiaduktu WD-1 nad trasą S7 i linią kolejową nr 8 w ciągu ul. Spornej. Dodatkowo Zarząd Dzielnicy Ursynów w swojej uchwale z 17.06.2015 roku wystąpił do Prezydenta m. st. Warszawy o dokonanie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2015-2042 polegających na wprowadzeniu na rok 2021 i 2022 następujących zadań: budowa ul. Spornej na odcinku Poloneza – tory kolejowe oraz budowa ulicy Poloneza na odcinku od ul. Spornej do ul. Ludwinowskiej. Oba zadania były warunkiem dalszych działań Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w sprawie wprowadzenia budowy tego wiaduktu do przetargu budowy trasy S7 Warszawa - Grójec.

Warto zaznaczyć, że w przygotowywanym obecnie do uchwalenia przez Radę Warszawy miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego Zachodniego Pasma Pyrskiego w rejonie ul. Spornej został uwzględniony wiadukt WD-1 przy ul. Spornej, która w tym planie jest ulicą zbiorczą, zaś ul. Baletowa jest ulicą lokalną.

W związku z powyższym zwracam się z uprzejmą prośbą o przeanalizowanie powyższych argumentów i podjęcie ewentualnych działań zmierzających do przywrócenia budowy wiaduktu WD-1 nad trasą S7 i linią kolejową nr 8 w ciągu ul. Spornej, jako inwestycji bardzo oczekiwanej społecznie, wspieranej przez środowiska samorządowców Ursynowa oraz wpisującej się w założenia uchwalanego planu zagospodarowania przestrzennego Zachodniego Pasma Pyrskiego w rejonie ul. Spornej.”

Wróć