Przedstawiciele Urzędu m.st. Warszawy, funkcjonariusze Komendy Stołecznej Policji, Inspekcji Transportu Drogowego, Mazowieckiego Urzędu Celno-Skarbowego w Warszawie oraz Straży Granicznej kilka razy w miesiącu wspólnie weryfikują legalność wykonywania przewozów i przestrzeganie norm prawnych.
W I półroczu br. przeprowadzono 1276 kontroli, w analogicznym okresie 2018 roku skontrolowano 1084 kierowców i pojazdów.
Ujawniono nieprawidłowości w 532 przypadkach (41,7%) - w 2018 r. było to 379 przypadków. Większość uchybień - 50,9% (271 kierowców) dotyczyła prowadzenia pojazdu przez kierowcę, który nie zdał egzaminu z przepisów prawa miejscowego i topografii stolicy.
Inne nieprawidłowości:
– wykonywanie transportu drogowego osób bez wymaganej licencji – 178 przypadków (wśród nich były zarówno pojazdy oznakowane jak i nieoznakowane, w 136 przypadkach kierowcy podszywali się pod warszawskie taksówki);
– brak badań lekarskich lub psychologicznych – 251 przypadków;
– brak kasy fiskalnej – 138 przypadków;
– brak legalizacji taksometru – 21 przypadków;
– brak uprawnień do kierowania – 12 przypadków;
– brak badań technicznych pojazdów – 30 przypadków.
Czterech kierujących było poszukiwanych, ośmiu kierowców – obywateli państw z poza UE – zostało zatrzymanych przez Straż Graniczną. W pierwszym półroczu zatrzymano 4 prawa jazdy, 58 dowodów rejestracyjnych oraz wystawiono 412 mandatów karnych na łączną kwotę 84 450 zł.
Licencjonowana, warszawska taksówka posiada:
– prawidłowe oznakowanie, czyli żółto-czerwony pas (w barwach Warszawy) z numerem bocznym taksówki, pod którym znajduje się herb m.st. Warszawy;
– naklejkę z hologramem, numerem licencji taksówkarza oraz numerem rejestracyjnym pojazdu - w górnym prawym rogu przedniej szyby samochodu;
– specjalny identyfikator opatrzony hologramem, zdjęciem kierowcy oraz opisany jego imieniem i nazwiskiem - wewnątrz pojazdu;
– dwustronną tabliczkę - w lewym górnym rogu szyby tylnych prawych drzwi, informującą o cenie za 1 km w I strefie taryfowej, po zewnętrznej stronie szyby; rewers tabliczki, widziany z siedzenia pasażera, zawiera taryfę opłat.
Zawsze należy zachować paragon fiskalny za wykonany przejazd – w przypadku ewentualnych niezgodności jest on podstawą do późniejszych roszczeń.