Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Dowiedz się więcej o ciasteczkach cookie klikając tutaj

Będzie nowe rondo na Ursynowie

07-02-2024 21:41 | Autor: Jakub Dybalski
Przetarg na budowę nowego ronda na Ursynowie ogłosi w tym roku stołeczny Zarząd Dróg Miejskich. Nowe rondo zbudowane zostanie w miejscu, gdzie krzyżują się ulice Płaskowickiej i Lanciego. Rondo wpłynie na poprawę bezpieczeństwa pieszych, rowerzystów i kierowców, a jednocześnie zapewni większą przepustowość i płynność ruchu.

Lokalizacje planowanych rond zostały wytypowane na podstawie audytu nieosygnalizowanych przejść dla pieszych. W ciągu kilku lat (2016-2020) kontrolerzy ZDM wykonywali w terenie pomiary i obliczenia, przyznawali oceny (w skali od zera do pięciu punktów), określali zagrożenia, a następnie wskazywali zalecenia. W ten sposób udało się przeprowadzić kompleksowy przegląd wszystkich przejść dla pieszych bez sygnalizacji świetlnej. Audytorzy pojawili się w każdej dzielnicy Warszawy. Powstałe w efekcie zalecenia drogowcy miejscy starają się jak najszybciej wdrażać w życie – tak, by poprawiać bezpieczeństwo na drogach.

W planach na ten rok stołeczny ZDM ma między innymi rozstrzygnięcie przetargu na budowę ronda na Ursynowie. Ma ono powstać na skrzyżowaniu ul. Płaskowickiej i Lanciego. To większy projekt, bo obejmuje również m.in. przedłużenie chodnika i drogi rowerowej – od al. KEN do Lanciego nad tunelem Południowej Obwodnicy Warszawy. Przebudowane ma być też oświetlenie, chodniki po drugiej stronie ul. Płaskowickiej. Zaprojektowana od nowa zostanie rówież zatoka autobusowa. Obecnie projekt stałej organizacji ruchu w tym miejscu jest w trakcie zatwierdzania. Dalsza realizacja mogłaby się toczyć w trybie „Zaprojektuj i wybuduj”. ZDM czeka na środki na ten cel – są one zapisane w Wieloletniej Perspektywie Finansowej m.st. Warszawy.

Zamiana tradycyjnych skrzyżowań na ronda przynosi wiele korzyści. Przede wszystkim nowe rozwiązanie porządkuje ruch i poprawia bezpieczeństwo. Rondo nie wymusza zatrzymania się pojazdu, a jedynie powoduje jego zwolnienie. Dzięki temu zwiększa się przepustowość i płynność ruchu w porównaniu ze skrzyżowaniem z sygnalizacją świetlną. Z licznych badań wynika, że rondo podnosi także bezpieczeństwo jazdy. Piesi mogą się tam czuć pewniej, bo kierujący autem muszą obniżyć prędkość. Jednocześnie nie ma ryzyka czołowego zderzenia pojazdów, bo samochody na rondzie poruszają się w tym samym kierunku.

W ostatniej dekadzie przybyło w Warszawie kilkadziesiąt nowych rond. Najczęściej powstają one na ulicach, które podlegają Zarządowi Dróg Miejskich, np. przy okazji przebudowy skrzyżowań przez prywatnych inwestorów lub w ramach inwestycji innych jednostek (np. Stołecznego Zarządu Rozbudowy Miasta). Sporo nowych rond pojawiło się w ostatnich latach na mniejszych ulicach. Za ich budowę odpowiadają m. in. urzędy dzielnic.

Wróć