Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

Dowiedz się więcej o ciasteczkach cookie klikając tutaj

130 zeroemisyjnych autobusów dla Warszawy

23-07-2019 14:42 | Autor: Kamil Dąbrowa
Za dwa lata autobusy napędzane silnikami diesla znikną z Traktu Królewskiego. Zastąpią je m.in. elektryczne przegubowce marki Solaris. 22 lipca podpisano umowę na zakup 130 takich zeroemisyjnych pojazdów. To jeden z największych kontraktów na autobusy elektryczne w Europie.

– Po raz kolejny jesteśmy w awangardzie zmian. Nasze deklaracje przekuwamy w czyny i kupujemy pojazdy zeroemisyjne. Robimy to w trosce o jakość powietrza i klimat – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy. – Już wkrótce tradycyjne autobusy napędzane silnikami spalinowymi zupełnie znikną z najbardziej reprezentacyjnej arterii stolicy – Traktu Królewskiego. Będzie tu można spotkać wyłącznie pojazdy napędzane gazem lub energią elektryczną, czyli nisko lub zeroemisyjne. To element Warszawskiego Planu dla Klimatu – dodaje.

– Zakup 130 elektrycznych autobusów przegubowych wspomagany z funduszy europejskich, to jedna z największych elektromobilnych inwestycji w Europie. Cieszymy się, że jesteśmy jednym z liderów we wdrażaniu proekologicznych rozwiązań dla transportu. Według naszych planów, już za dwa lata, będziemy w posiadaniu floty niemal 400 autobusów zero- i niskoemisyjnych. Ekologiczne autobusy MZA to recepta na czyste powietrze w stolicy – mówi Jan Kuźmiński, prezes zarządu Miejskich Zakładów Autobusowych Sp. z o.o.

Dostawy przegubowych Solarisów Urbino 18 Electric rozpoczną się w połowie 2020 roku. Autobusy będą wyposażone w klimatyzację, rozbudowany system informacji pasażerskiej oraz gniazda USB, z których będzie można doładować urządzenia mobilne.

Poza wszystkimi udoskonaleniami technicznymi, najważniejszą cechą autobusów elektrycznych jest to, że nie emitują one żadnych spalin i są niezwykle ciche, co znacząco wpływa na poprawę jakości życia w mieście.

– Firma Solaris jest niezwykle dumna z faktu wygrania tak ogromnego przetargu na dostawę autobusów elektrycznych. Od wielu lat konsekwentnie realizujemy naszą strategię rozwoju opartą o pojazdy zeroemisyjne. Dzięki gigantycznemu zamówieniu z MZA, umacniamy się na pozycji europejskiego lidera elektromobilności. Przede wszystkim jednak cieszymy się, że nasza firma, która niezwykle dużą wagę przykłada do rozwoju zrównoważonego transportu, przyczynia się do poprawy jakości życia mieszkańców Warszawy – mówi Javier Calleja, prezes zarządu Solaris Bus & Coach S.A.

Za 130 elektrycznych przegubowców dla miejskiego przewoźnika firma Solaris otrzyma 399 590 100,00 zł. Zakup pojazdów jest jednak współfinansowane ze środków europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 i obejmuje zakup 130 niskopodłogowych autobusów wraz z infrastrukturą towarzyszącą, czyli siecią ładowarek ulicznych. Kwota dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej to 180 000 000,00 złotych.

Dla zwiększenia efektywności elektrycznych pojazdów Miejskie Zakłady Autobusowe zbudują również sieć ulicznych ładowarek pantografowych o mocy 400 kW. Dwa tygodnie temu podpisano w tej sprawie umowę z polską firmą Ekoenergetyka. Za zamówienie podstawowe, czyli 20 urządzeń, które zostaną zainstalowane w dziewięciu lokalizacjach, Miejskie Zakłady Autobusowe zapłacą 8 319 720,00 zł brutto. Najwięcej, bo aż sześć na pętli Wilanów, cztery kolejne na Chomiczówce, a po dwa na Szczęśliwicach, Esperanto, Nowodworach, Browarnej i Młynowie. Pierwsze urządzenia zaczną działać w połowie przyszłego roku. Wówczas elektrobusy będą mogły doładować baterie podczas postojów na pętlach i dzięki temu będzie można wykorzystywać je z podobną efektywnością jak autobusy o napędzie konwencjonalnym.

W podpisanej umowie istnieje również możliwość rozszerzenia zamówienia o siedem kolejnych urządzeń: po dwa na placu Piłsudskiego i Natolinie Północnym oraz po jednym na Bielańskiej, Lotnisku Chopina i placu Trzech Krzyży.

W Warszawie jeździ już ponad 215 autobusów zero- i niskoemisyjnych. To 31 pojazdów elektrycznych, 70 hybrydowych i 115 na gaz. Po wakacjach na ulice wyjadą kolejne 54 przegubowe Solarisy napędzane gazem CNG, zakupione przez firmę Arriva do realizacji kontraktu w Warszawie.

Podstawowe dane techniczne autobusów Solaris Urbino 18 Electric: baterie typu Solaris High Power o pojemności 150 kWh; ładowanie z gniazdka typu plug-in (gniazda nad prawym przednim nadkolem oraz za ostatnimi drzwiami) lub dotykowe z użyciem pantografu i ładowarki wysięgnikowej; jednostka napędowa w osiach kół z dwoma silnikami elektrycznymi o mocy 110 kW każdy; pojemność pasażerska – 120 osób.

Wróć